ALAT-ALAT BERFIKIR

PETA i-THINK

  •   Peta Pemikiran adalah merupakan salah satu cabang alat berfikir yang dipersembahkan dalam bentuk Peta Pemikiran secara visual yang mudah   digunapakai dan difahami merentas kurikulum.
  • Berdasarkan kajian kecerdasan, Peta Pemikiran mampu membantu menggabungkan proses pembelajaran secara kognitif dan persembahan maklumat secara visual dalam bentuk grafik.

Jenis-Jenis Peta I-think





         


                                         
           

                                         








         RAJAH INI MENUNJUKKAN 8 JENIS PETA  I-THINK



PENGURUSAN GRAFIK

Antara alat befikir yang dapat membantu kita untuk meningkatkan kemahiran berfikir adalah pengurusan grafik. Pengurusan bermaksud perihal,perbuatan atau aktiviti menguruskan sesuatu dan grafik bermaksud sesuatu maklumat yang diterjemahkan menggunakan atau terdiri daripada lukisan, gambar, rajah, simbol dan selanjutnya. Maka, pengurusan grafik mendefinisikan satu kerangka atau medan yang digunakan untuk memindahkan apa yang sedang difikirkan dan dalam minda ke atas kertas untuk dilihat dan disusun (Ainon & Abdullah, 2009). Pengurusan grafik membantu kita untuk mevisualkan cara mereka berfikir tentang konten sesuatu bidang kajian atau perkara. Penggunaan pengurusan grafik amat penting untuk mencetuskan idea yang lebih matang dan tersusun.





CONTOH TANGGA HIERARKI
PIRAMID MAKANAN

CORT

Alat CoRT merupakan garis panduan yang bertujuan dapat meningkatkan kualiti pemikiran seseorang individu. Oleh hal demikian, mereka mampu mengambil tindakan yang sewajarnya lalu menyelesaikan masalah yang dihadapi dengan lebih berkesan. Program CoRT yang telah dicipta oleh Edward de Bono bermaksud Cognitive Research Trust, yang terbahagi kepada enam kategori iaitu CoRT 1 hingga CoRT 6. Walaubagaimanapun, hanya Cort 1 (Keluasan Persepsi) dan CoRT 4 (Pemikiran Kreatif) banyak menyumbang dalam kemahiran berfikir. Terdapat 8 elemen dalam CoRT1. Manakala, CoRT 4 lebih mengenai pemikiran kreatif juga dikenali sebagai Pemikiran Lateral. 
  
                                  



Elemen-elemen CORT 1
 Konsep taksonomi bloom diperkenalkan oleh tokoh psikologi Benjamain Bloom tahun 1956.Taksonomi ini bertujuan untuk mengklasifikasi tujuan pendidikan dalam tiga domain iaitu kognitif, afektif dan psikomotor.Domain kognitif diperkenalkan untuk menentukan tahap-tahap pemikiran yang dikuasai oleh pelajar.Dalam domain kognitif terdapat enam aras dan kata kerja yang boleh diguna pakai dalam sesi penyoalan semasa pengajaran dan pembelajaran.


 Soalan dan Penyoalan



Taksonomi Bloom Anderson dan Krathwohl (2001)


Disediakan oleh guru pelatih IPG Kampus Tuanku Bainun

https://www.youtube.com/watch?v=QXneXrAo4t0
https://www.youtube.com/watch?v=6Me71B20bPw


 

SUMITHA PETCHEMUTHU



JAVEENA DAVID



SHALINI NARAYANAN

                                                         
                                      HINDHUMATHY VELOO                                         





























































































                        

Comments

Post a Comment